Kurikulum Merdeka dan Pembelajaran Inklusif: Upaya Mengintegrasikan Nilai Pancasila dalam Pendidikan Dasar

Agung Setyawan

Abstract


This research aims to examine the implementation of the Merdeka Curriculum in supporting inclusive learning and integrating Pancasila values in primary education. The research method used is a qualitative approach with a case study in several elementary schools in the Bangkalan, Sampang, Pamekasan, and Sumenep regions. Data collection was carried out through observation, in-depth interviews with teachers and students, and analysis of curriculum and learning documents. The results of the study show that the Merdeka Curriculum provides flexibility for teachers in designing and implementing inclusive learning. Pancasila values such as mutual cooperation, social justice, and appreciation for diversity have been successfully integrated into learning activities. Teachers and students demonstrate a deeper understanding of these values and are able to apply them in everyday school life. The conclusion of this research is that the Merdeka Curriculum is effective in supporting inclusive learning and integrating Pancasila values in primary education. This has a positive impact on the development of students' character and creates a more inclusive and harmonious learning environment.

Keywords


Merdeka Curriculum; Inclusive Learning; Pancasila Values

Full Text:

PDF

References


Anggara, A., Amini, F., Siregar, M., Muhammad, F., & Syafrida, N. (2023). Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar pada Satuan Pendidikan Jenjang SMP. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1).

Asmaroini, A. P. (2016). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PANCASILA BAGI SISWA DI ERA GLOBALISASI. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2). https://doi.org/10.25273/citizenship.v4i2.1077

Awaliyati, S. D., Marlisa, V., Selli, F. A., Ariana, T., & Dasman, S. (2021). Penerapan Nilai-nilai Ekonomi Pancasila dalam Percepatan Ekonomi Inklusif di Era Society 5.0. Prosiding EMAS: Ekonomi Manajemen Akuntansi Kewirausahaan, 1(1).

Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Komariah, & Rosdiana, S. P. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(02). https://doi.org/10.58812/spp.v1i02.110

Dwiputri, F. A., Anggraeni, D., Guru, P., Dasar, S., Kunci:, K., Pancasila, N.-N., Siswa, K., & Karakter, P. (2021). Penerapan Nilai Pancasila dalam Menumbuhkan Karakter Siswa Sekolah Dasar yang Cerdas Kreatif dan Berakhlak Mulia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5.

Handayani, R., Ritonga, W. Y., Anas, M. H., Tinggi, S., & Islam, A. (2023). Konsep Pembelajaran Anak Inklusif dan Strategi Pembelajaran Untuk Anak Inklusif. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7.

Haqiem, A., & Nawawi, E. (2023). Implementasi Penguatan Nilai - Nilai Pancasila Pada Era Globalisasi Pendidikan Abad-21di Sma Negeri 1 Palembang. Jurnal Pengabdian West Science, 2(01). https://doi.org/10.58812/jpws.v2i01.158

Harfiani R Setiawan H R. (2019). Model penilaian pembelajaran di paud inklusif. Jurnal Ihya Al-Arabiyah, 5.

Hidayat, R., Usman, J., & Suyanta, S. (2023). Peluang dan Tantangan Pendidikan Islam (Analisis SWOT Pada Kebijakan Kurikulum Merdeka). EL-Hadhary: Jurnal Penelitian Pendidikan Multidisiplin, 1(02). https://doi.org/10.61693/elhadhary.vol102.2023.96-110

Lake, D. W. O., & Saingo, Y. A. (2023). Nilai Pancasila sebagai Dasar Pendidikan Etika Keluarga. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(1).

Maghfiroh, N. T., & Sugito, S. (2021). Perilaku Bullying pada Anak di Taman Kanak-kanak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3). https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1845

Marlina. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. Google Scholar.

Mulyati, H., Rizky, P, A., & Helsyanto, D. (2021). Literasi Media: Kurikulum, Pandunan, Fasilitator, dan Panduan Materi Narasumber. In Mafindo (Vol. 1).

Mutia, F., Ndona, Y., & Setiawan, D. (2022). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sintaksis, 4(04).

Nurhasnah, N., Maulida, L., Mufti, Z. A., Latifah, A., & Agung, R. (2022). Implementasi Kurikulum 2013. Educational Journal of Islamic Management, 2(2). https://doi.org/10.47709/ejim.v2i2.1903

Purhanudin, M. V., Harwanto, D. C., & Rasimin, R. (2023). Revolusi dalam Pendidikan Musik: Menganalisis Perbedaan Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka Belajar. Tonika: Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Seni, 6(2). https://doi.org/10.37368/tonika.v6i2.569

Rohmadi, S. H. (2022). Mapping Dan Orientasi Kurikulum Merdeka Berbasis Kearifan Lokal Di Pendidikan Dasar. Prosiding Konferensi Nasional PD-PGMI Se Indonesia Prodi PGMI FITK UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, September.

Sahrudin, M., Djafri, N., & Suking, A. (2023). Pengelolaan Pendidikan Inklusif. Jambura Journal of Educational Management, 4(1).

Saputra, E., Wulan, R., & Ali, N. (2023). Impelemtasi Kurikulum Merdeka Dengan Memanfaatkan Perangkat Digital di SDIT Al Barkah Bekasi. Jurnal PkM (Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(6). https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v6i6.20616

Shifana Savitri, A., & Anggraeni Dewi, D. (2021). Inventa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PANCASILA DALAM KEHIDUPAN DI ERA GLOBALISASI. Inventa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasart, VOL 5(2).

Suparyati, A., Tamrin, A. G., & Cahyono, B. T. (2024). Implementasi Metaverse untuk Optimalisasi Pembelajaran di Era Kurikulum Merdeka. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2). https://doi.org/10.54371/jiip.v7i2.3286

Triana, H., Maksum, A., & Nurhasanah, N. (2023). Nilai-nilai Multikultural dalam pendidikan Pancasila dan Budi Pekerti di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 9(1).

Yohanes, T., Widiyastuti, Y. S. M., Krismantoro, D., & Handoyo, B. H. C. (2022). Kajian Ideologis Pancasila terhadap Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif. Pancasila: Jurnal Keindonesiaan. https://doi.org/10.52738/pjk.v2i1.82

Zumrotun, E., Widyastuti, E., Sutama, S., Sutopo, A., & Murtiyasa, B. (2024). Peran Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2). https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.907




DOI: https://doi.org/10.34001/tarbawi.v21i1.6881

Article Metrics

Abstract view : 25 times
PDF - 18 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View Tarbawi Stats

INDEX BY:

                                                            Â