Etika Bermedia Sosial Dalam Perseperktif NU

Faruqi Ahmad, Misbachun Niam, Novita Fatmawati, Aimmatul Uyun, Isnaini Nur Nabila Firdaus, Muhammad Nofan Zulfahmi

Abstract


Abstract

This research aims to find out the teachings of Nahdlatul Ulama in regulating morals or ethics in social media. So far, we know that social media is often misused in practice, such as: hate speech, spreading propaganda to fake news. so that it can lead to national disintegration and division. The method used in this research is descriptive qualitative with a literature review approach.  the author found a number of explanations of the ethics of social media in the teachings of Nahdlatul Ulama which originate in the Al-Qur'an, Hadith, and other books. The research concludes that in the teachings of Nahdlatul Ulama it has provided various guidelines in using social media. The inculcation of ethics in social media by Nahdlatul Ulama is proven by the existence of various concepts of social media, starting from how to communicate properly to how to process news and its prohibitions. Nahdlatul Ulama explains the prohibitions or limitations contained in various explanations originating from the Al Quran, Hadith, and the books of the Nahdlatul Ulama community.  Suggestions for readers should be ethical or moral in exploring the world of social media.

Keywords : Ethics, social media, NU

Abstrak

Riset ini memiliki tujuan untuk mengetahui ajaran Nahdlatul Ulama dalam mengatur akhlak atau etika dalam bermedia sosial. selama ini, kita ketahui bahwa media sosial sering disalah gunakan dalam praktiknya, seperti: ujaran kebencian, menebar propaganda sampai berita bohong. sehingga dapat menimbulkan disintegrasi bangsa dan perpecahan. metode yang dipergunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan pendekatan kajian pustaka. penulis menemukan sejumlah penjelasan etika bermedia sosial dalam ajaran Nahdlatul Ulama yang bersumber dalam Al-Qur’an, Hadist, dan kitab-kitab. Penelitian menyimpulkan bahwa didalam ajaran Nahdlatul Ulama telah memberikan berbagai tuntunan dalam bermedia sosial. Penanaman etika dalam bermedia sosial oleh Nahdlatul Ulama dibuktikan dengan adanya berbagai Konsep bermedia sosial, mulai dari cara berkomunikasi dengan baik sampai cara mengolah sebuah berita beserta larangannya. Nahdlatul Ulama menjelaskan larangan atau batasan yang terdapat dalam berbagai penjelasan bersumber dari Al Quran, Hadist, dan kitab-kitab masyarakat Nahdlatul Ulama. Saran bagi pembaca hendaklah beretika atau berakhlak dalam menjelajahi dunia media sosial.

Kata Kunci : Etika, sosial media, NU


Keywords


Etika, Media sosial, NU

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.34001/jasna.v2i2.4065

Article Metrics

Abstract view : 368 times
PDF - 293 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JASNA : Journal For Aswaja Studies is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

IT Support by Data Center and IT Development Unisnu Jepara

INDEX BY :