Metode Assesment Guru PAI Terhadap Pengembangan Karakter Moral Keagamaan Siswa SMPN 2 Mojotengah Wonosobo

Nunung Hanifah, Ahmad Zuhdi, Muhammad Saefullah

Abstract


Abstract

This  thesis  aims  to:  1)  determine  the application of  the PAI teacher  assessment  at  SMPN  2  Mojotengah Wonosobo; 2)knowing the development of religious moral character of class VIII A students at SMPN 2 Mojotengah Wonosobo; 3) determine the effect of the PAI teacher assessment method on the development of religious moral character of class VIII A students at SMPN 2 Mojotengah Wonosobo.This thesis uses a qualitative research approach where the type of research is descriptive. Data collection techniques  using  observation  techniques,  interviews,  and  documentation.  Then,  the  data  sources  were obtained from primary data sources and secondary data (direct interviews with research subjects, as well as documentation in the form of photos, data, notes, and so on). The analysis technique used is qualitative analysis  which  consists  of  three  components  of  analysis,  namely  data  reduction,  data  presentation,  and final conclusions.The results of the study show that: 1) The application of the PAI teacher assessment method at SMPN 2 Mojotengah  Wonosobo  is  carried  out  in  accordance  with  formative  principles  that  are  integrated  with ongoing  learning  activities  and  involve  students  in  each  activity.  2)  The  development  of  religious moral character at SMPN 2 Mojotengah Wonosobo was adopted from the surrounding community and developed by the school. 3) The influence of the PAI teacher assessment method on the development of religious moral character, namely, students become more active in carrying out worship obligations.The implications of the assessment method applied at SMPN 2 Mojotengah Wonosobo in the field of Islamic religious education can be used as an alternative in shaping the morals of students through good habits that  are  carried out  repeatedly.  Such  as  the  habit  of  praying,  zakat,  qurban,  and  the  habit  of telling  the truth,  being  polite,  and  so  on.  Through  the  assessment method,  students  gradually  understand  the knowledge conveyed by the teacher.

Keywords: PAI Teacher, Assessment Method, Religious Morals, Character.

Abstract

Penelitian  ini  bertujuan  untuk:  1)  mengetahui  penerapan  assessment  Guru  PAI  SMPN  2  MojotengahWonosobo;  2)  mengetahui  pengembangan  karakter  moral  keagamaan  siswa  di  SMPN  2  Mojotengah Wonosobo; 3) mengetahui pengaruh metode assessment Guru PAI terhadap pengembangan karakter moral keagamaan siswa kelas VIII A di SMPN 2 Mojotengah Wonosobo. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dimana jenis penelitiannya bersifat deskriptif. Teknik  pengumpulan  data  menggunakan  teknik  observasi,  wawancara,  dan  dokumentasi.  Kemudian, sumber  data  diperoleh dari  sumber  data  primer  dan  data  seknder  (wawancara  langsung  dengan  subjek penelitian, serta dokumentasi berupa foto, data-data, catatan, dan lain sebagainya). Adapun teknik analisis yang  digunakan adalah    analisis  kualitatif  yang  terdiri  dari  tiga  komponen  analisis,  yaitu  reduksi  data, penyajian data, dan kesimpulan akhir.Hasil  penelitian  menunjukkan  bahwa:  1)  Penerapan  metode assessment  Guru  PAI  SMPN  2  Mojotengah Wonosobo dilaksanakan sesuai dengan prinsip formatif yang terintegrasi dengan kegiatan pembelajaran yang berlangsung dan melibatkan peserta didik di setiap kegiatannya. 2) Pengembangan karakter moral keagamaan  di  SMPN  2  Mojotengah  Wonosobo  diadopsi  dari  lingkungan  masyarakat  sekitar  dan dikembangkan  oleh  pihak  sekolah.  3)  Pengaruh  metode  assesment  Guru  PAI  terhadap  pengembangan karaktermoral keagamaan yaitu, peserta didik menjadi lebih giat melaksanakan kewajiban beribadah.Implikasi metode assesment yang diterapkan di SMPN 2 Mojotengah Wonosobo dalam bidang pendidikan agama  Islam  ini  bisa  digunakan  sebagai  alternatif  dalam  membentuk  akhlak  peserta  didik  melalui kebiasaan-kebiasaan baik  yang dilaksanakan secara berulang. Seperti pembiasaan sholat, zakat, qurban, serta  pembiasaan  berkata  jujur,  sopan,  dan  lain  sebagainya.  Melalui  metode  assesment,  peserta  didik berangsur-angsur paham dengan ilmu yang disampaikan guru.

Kata kunci : Guru PAI,Metode Assesment, Moral Keagamaan, Karakter.


Keywords


Assessment, Moral, Religion

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.34001/jasna.v2i2.3343

Article Metrics

Abstract view : 417 times
PDF - 574 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JASNA : Journal For Aswaja Studies is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

IT Support by Data Center and IT Development Unisnu Jepara

INDEX BY :