PENGEMBANGAN METODE MENGAJAR GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMP NEGERI 9 PAREPARE

Andi Abdul Muis

Abstract


This study aims to find out about, Development of Teaching Methods of
Islamic Religious Education Teachers at SMP Negeri 9 Parepare. Data
used in this discussion, there are two kinds, namely: library data and field
data. The bibliographic data were collected by citing the opinions of experts
from reading books relating to this study. While the field data obtained by
conducting direct research to a predetermined location. Data collection techniques were conducted using interviews, observation, questionnaires,
documentation. Data analysis techniques using the formula of Mean is used
because this technique is a statistical test that allows to know whether or
not the development of teaching methods of teachers of Islamic Education
in SMP Negeri 9 Parepare. Based on the data obtained in the field it can be
concluded that there is a development of teaching methods when using
teaching methods that vary, it can be seen from the score of learning
outcomes obtained by learners before treatment, ie learners gain an
average score of 10.37, while scores obtained by learners after treatment
were given an average of 14.9. In accordance with the results of observation
the use of varied teaching methods influence on learning interests of
learners on the learning process.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tentang pengembangan metode
mengajar guru Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 9 Parepare. Data
yang digunakan dalam pembahasan ini, ada dua macam yaitu: data
kepustakaan dan data lapangan. Data kepustakaan diambil dengan cara
mengutip pendapat para ahli dari buku-buku bacaan yang berkaitan dengan
penelitian ini. Sedangkan data lapangan diperoleh dengan melakukan
penelitian langsung ke lokasi yang telah ditentukan. Teknik pengumpulan
data dilakukan dengan menggunakan wawancara, observasi, angket,
dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan rumus Mean karena
teknik ini merupakan  suatu tes statistik yang memungkinkan untuk
mengetahui ada tidaknya pengembangan metode mengajar guru
Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 9 Parepare. Berdasarkan data
yang diperoleh di lapangan, maka dapat disimpulkan bahwa terdapat
pengembangan metode mengajar ketika menggunakan metode mengajar
yang bervariasi, hal ini dapat terlihat dari skor hasil belajar yang diperoleh
peserta didik sebelum diberikan perlakuan, yakni peserta didik memperoleh
skor rata-rata 10,37, sedangkan skor yang diperoleh peserta didik setelah
diberikan perlakuan adalah rata-rata 14,9. Sesuai dengan hasil observasi
penggunaan metode mengajar yang bervariasi berpengaruh terhadap
minat belajar peserta didik pada proses pembelajaran.


Keywords


Method, Teaching, Teacher, Islamic Religious Education Metode, Mengajar, Guru, Pendidikan Agama Islam.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.34001/tarbawi.v14i1.606

Article Metrics

Abstract view : 165 times
PDF - 494 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View Tarbawi Stats

INDEX BY: