Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Ahlussunnah Wal Jamaah An-Nahdliyyah di SMP Islam Pecangaan Jepara

Sirojul Fikar, Ahmad Saefudin

Abstract


Abstract

This  study aims  to  describe the role of  PAI  teachers  in  instilling  the  educational  values of  Ahlussunnah walJamaah  (Aswaja)  in  Pecangaan  Islamic  Junior  High  School.  In  addition,  it  is  also  to  identify  the supporting  and  inhibiting  factors.  This  qualitative  research  type  of  field  research  uses  observation, interview,  and  documentation  techniques  in  data  collection.  The  results  showed  that  the  values of Ahlussunah wal Jamaah An-Nahdliyah instilled by PAI teachers to students included tawassuth, tawazzun, tasamuh and i'tidal. As conservators, PAI teachers play a role in providing direction in the form of material related to Islamic moderation that can be carried out in daily life such as tolerance, doing good to others, and respecting the opinions of others. PAI teachers are also innovators who have new ideas in instilling the value of Ahlussunah wal Jamaah An-Nahdliyah. As transmitters, PAI teachers use lecture and da'wah methods to instill the value of Ahlussunah wal Jamaah An-Nahdliyah. The educational background aspect of the PAI teacher is a supporting factor for the cultivation of Aswaja An-Nahdliyyah's values, in addition to  the  factor  of  student  thinking  maturity.  School  facilities  and  environment  also  add  to  the  carrying capacity  of  the  cultivation  of  these  values.  On  the  other  hand,  the  presence  of  a  teacher  whose undergraduate  linearity  is  not  suitable  is  a  factor  inhibiting  the  cultivation  of  Aswaja  An-Nahdliyyah values.

Keywords: PAI teacher, Aswaja An-Nahdliyyah, Ahlus sunnah wal jama'ah, Islamic junior highschool.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan peran guru PAI dalam menanamkan nilai-nilai pendidikan ahlussunnah wal jamaah (Aswaja) di SMP Islam Pecangaan. Selain itu, jugauntuk  mengidentifikasifaktor pendukung  dan penghambatnya.  Penelitian  kualitatif  berjenis  field  research  ini menggunakan  teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi dalam pengumpulan data.Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai  ahlussunah  wal  jamaah  An-Nahdliyah yang  ditanamkan  oleh  guru  PAI  kepada  siswa  meliputi tawassuth,  tawazzun,  tasamuh dan  i'tidal. Sebagai konservator,  guru  PAI  berperanmemberikan arahan berupa  materi  terkait  dengan  moderasi  Islam  yang  bisa dilaukandalam  kehidupan  sehari-hari  seperti toleransi,  berbuat  baik  kepada  sesama,dan  menghormati  pendapat  orang  lain.  Guru  PAI juga  selakuinovator yang memiliki ide-ide  baru  dalam  menanamkan  nilai  ahlussunah  wal  jamaah  An-Nahdliyah. Selakutransmitor,guru  PAI memanfaatkan  metodeceramah  dan  dakwah  untuk menanamkan  nilaiahlussunah  waljamaah  An-Nahdliyah. Aspek  latar  belakang  pendidikan  guru  PAI  menjadi  faktor pendukungpenanaman  nilai  Aswaja  An-Nahdliyyah,  di  samping  juga  faktorkedewasan berpikir siswa. Fasilitas dan lingkungan sekolah juga menambah daya dukung penanaman nilai-nilai tersebut. Pada sisi yang  lain, adanya  guru  yang  linearitas  kesarjanaannya  kurang  sesuai  menjadi  faktor  penghambat penanaman nilai Aswaja An-Nahdliyyah.

Kata Kunci: Guru PAI, Aswaja An-Nahdliyyah,Ahlus sunnah wal jama’ah, SMP Islam.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.34001/jasna.v2i1.3266

Article Metrics

Abstract view : 239 times
PDF - 1214 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JASNA : Journal For Aswaja Studies is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

IT Support by Data Center and IT Development Unisnu Jepara

INDEX BY :