Penerapan Model Pembelajaran Probing-Promting Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas XI di MAN 1 Wonosobo

Kevin Arifianto, Ali Imron

Abstract


Abstract

Kevin  Arifianto,  2021,  APPLICATION  OF  THE PROBING-PROMTINGLEARNING  MODEL  TOWARDS STUDENT'S  LEARNING  ACHIEVEMENT  IN  CLASS  XI  FIQIH  LESSONS  IN  MAN  1 WONOSOBO.  Thesis, Wonosobo:  Faculty  of  Tarbiyah  and  Teacher  Training,  Central  Java  University  of  Al-Qur'an  Science  in Wonosobo.This study aims to 1) find out the application of the Probing-Promtinglearning model in fiqh subjects in  class  XI  at  MAN  1  Wonosobo;  2)  Knowing  the  increase  in  student  achievement  after  using  the Probing-Promtinglearning  model  in  fiqh  subjects  for  class  XI  at  MAN  1  Wonosobo;  3)  Knowing  the  difference  in learning  achievement  using  the Probing-Promtinglearning  model  with  those  using  the  conventional  learning model.The  approach  uses  a  quasi-experimental  method,  using  a  nonequivalent  control  class  pretest  posttest design.  The  subjects  in  this  study  were  taken  into  two  classes,  namely  the  experimental  class  and  the  control class. Before the second lesson, the class  was given a pretest question. Experimental class students  were given learning  using  the  example  of Probing-Promtinglearning,  while  the  control  class  used  conventional  learning models. The experimental class and the controlclass were subjected to a final test in the form of a written test. then the results are processed, analyzed, and distributed using the t-test and gain test to find out the difference between the two classes studied and the increase in learning achievement.The  impact  of  the  research  conveys  that  in  PAI  learning,  students  who  use  the  example  of Probing-Promtinglearning  in  this  study  have  increased.  This  is  shown  using  the  gain  test  for  the  experimental  class, which will be 0.618. and there are differencesin the fiqh learning of students who are taught to use the Probing-Promtinglearning model using students who are not taught to use the Probing-Promtinglearning model. This is evidenced  by  using  the  t-test  tcount  >  ttable  both  at  the  1%  significance  level,  which  is  3.21  >  2.676. Meanwhile, at the 5% significance level, the t table is 2,008.

Keywords: Learning Model, Probing-Promting, Learning Achievement

Abstrak

Kevin   Arifianto,   2021,   PENERAPAN MODEL   PEMBELAJARAN PROBING-PROMTINGTERHADAP PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIKPADA MATA PELAJARAN FIQIH KELAS XI DI MAN 1 WONOSOBO. Skripsi,  Wonosobo:  Fakultas  Ilmu  Tarbiyah  dan  Keguruan  Universitas  Sains  Al-Qur’an  Jawa  Tengah  di Wonosobo.Penelitian  ini  bertujuan untuk1)  Mengetahui  penerapan  model  pembelajaran Probing-Promtingdi mata  pelajaran  fiqih  kelas  XI  pada  MAN  1  Wonosobo;  2)  Mengetahui  peningkatan  prestasi  belajar  peserta didik sesudah memakai model pembelajaran Probing-Promtingpada mata pelajaran fiqih kelas XI pada MAN 1 Wonosobo;  3)  Mengetahui  disparitas  prestasi  belajar  yang  memakai  model  pembelajaran Probing-Promtingdengan yang menggunakan model pembelajaran konvensional.Pendekatan  memakai  metode  eksperimen  kuasi,  menggunakan  desain  nonequivalent  control  class pretest  postest  design.  Subjek  dalam  penelitian  ini  diambil dua  kelas,  yaitu  kelas  eksperimen  serta    kelas kontrol.  Sebelum  pembelajaran  ke  2  kelas  diberikan  soal  pretest.  peserta  didik  kelas  eksperimen  pada  beri pembelajaran  menggunakanmodelpembelajaran Probing-Promting,  sedangkan  kelas  kontrol  memakai  model pembelajaran  konvensional.  Kelas  eksperimen  serta  kelas  kontrol  dikenakan  tes  akhir  berupa  tes  tertulis. kemudian  hasilnya  pada  olah,  di  analisis,  serta dibagikan  menggunakan  uji  t-test  dan    uji  gain  buat mengetahui perbedaan antara kedua kelas yang diteliti dan  peningkatan prestasi belajar.Dampak   penelitian   menyampaikan   di   pembelajaran   PAI   peserta   didik   yang   memakai   contoh pembelajaran Probing-Promtingpada   penelitian   ini   terjadi   peningkatan.   Hal   ini   ditunjukkan   memakai menggunakan  uji  gain  buat  kelas  eksperimen  diperoleh  yang  akan  terjadi  sebesar  0,618.  serta    terdapat perbedaan  pembelajaran  fiqih  siswa  yang  diajar  memakai  memakai  model  pembelajaran Probing-Promtingmenggunakan siswa yangtidak pada ajar memakai menggunakan model pembelajaran Probing-Promting. Hal ini dibuktikan menggunakan memakai uji-t thitung > ttabel baik di tingkat signifikansi 1% yaitu 3,21 > 2,676. Sedangkan pada tingkat signifikansi 5% maka ttabel 2,008.

Kata Kunci: Model Pembelajaran, Probing-Promting, Prestasi Belajar


Keywords


Learning Model, Probing-Promting, Learning Achievement.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.34001/jasna.v2i1.3242

Article Metrics

Abstract view : 138 times
PDF - 129 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JASNA : Journal For Aswaja Studies is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

IT Support by Data Center and IT Development Unisnu Jepara

INDEX BY :