Integrasi Iman Serta Ilmu Pengetahuan Dalam Pendidikan Islam (Kajian Al-Qur'an Surat Al-Isra’ Ayat 36)
Abstract
Abstract
This thesis aims to: 1) Know how to integrate faith and science in Islamic education according to the Qur'an Surah Al Isra` verse 36, 2) Explore the relevance of Surah Al Isra` verse 36 on faith and science in Islamic education, 3). To explore the epistemological basis for the unity of faith and science is based on an examination of verse 36 of Surah Ali Isra of the Qur'an.This thesis uses a qualitative research approach where the type of research is library research. Documentary data collection techniques. then the data sources are taken from the main data source and secondary data sources (books of interpretation of the Qur'an, references related to faith, science, Islamic education, theses, articles, journals and previous websites). The analytical technique used is content analysis and hermenetic analysis.The result of the study shows that verse 36 of the Qur'an Surah Al Isra provides that faith is a justification that is spoken verbally, proven by the heart and achieved by action, while science is an organ of knowledge and belief. 'Allah SWT experienced all of that. What is meant by Islamic education and education are all human efforts aimed at developing their potential to achieve human development and balance in general using the formation of human beings. because Allah SWT commands that every human word and deed must be based on knowledge. In the world of education, humans must use ethics and morality to seek knowledge. for verily Allah will exalt those who believe and are knowledgeable, both in the world and in the hereafter. Education must also pay attention to the principles of scientific development according to the guidance of the Qur'an to strengthen faith, enhance worship and nobility of character. Therefore, Islamic education is made into an integrated medium where the goal of Islamic education itself is to achieve human kamil (right people).
Keywords: Integration, Faith, Science, and Islamic Education
Abstrak
Skripsi ini bertujuan untuk: 1) Mengetahui bagaimana mengintegrasikan iman dan sains dalam pendidikan Islam menurut Al-Qur'an Surah Al Isra` ayat 36, 2) Mengeksplorasi relevansi Surah Al Isra` ayat 36 tentang iman dan sains dalam pendidikan Islam, 3 ). Untuk menggali dasar epistemologis untuk kesatuan iman dan ilmu pengetahuan didasarkan pada pemeriksaan ayat 36 Surah Ali Isra dari Al-Qur'an. Skripsi ini memakai pendekatan penelitian kualitatif dimana jenis penelitiannya adalah penelitian kepustakaan. Teknik pengumpulan data dokumenter. lalu sumber data diambil dari asal data utama dan sumber data sekunder (kitab tafsir Al-Qur'an, referensi yang berkaitan dengan iman, ilmu pengetahuan, pendidikan Islam, tesis, artikel, jurnal serta website sebelumnya). Teknik analisis yang digunakan artinya analisis isi dan analisis hermeneutik. Akibat kajian memberikan bahwa ayat 36 Al-Qur'an Surah Al Isra memberikan bahwa iman merupakan pembenaran yang diucapkan menggunakan verbal, dibuktikan dengan hati dan dicapai menggunakan perbuatan, sedangkan ilmu merupakan organ pengetahuan serta keyakinan. 'Allah SWT mengalami semua itu. yang dimaksud dengan pendidikan dan pendidikan Islam adalah segala upaya insan yang ditujukan buat membuatkan potensi dirinya buat mencapai perkembangan serta keseimbangan manusia di umumnya menggunakan terbentuknya manusia kamil. karena Allah SWT memerintahkan bahwa setiap perkataan serta perbuatan insan wajib dilandasi dengan ilmu. pada dunia pendidikan, insan harus memakai etika serta moralitas buat mencari ilmu. sebab sesungguhnya Allah akan meninggikan orang-orang yg beriman serta berilmu, baik pada global maupun di akhirat. Pendidikan pula wajib memperhatikan prinsip-prinsip pengembangan keilmuan sesuai tuntunan Al-Qur'an buat memperkuat keimanan, mempertinggi ibadah serta keluhuran budi. sang karena itu, pendidikan Islam dijadikan menjadi media terpadu dimana tujuan pendidikan Islam itu sendiri adalah untuk mencapai manusia kamil (insan tepat).
Kata kunci :Integrasi, Iman, Ilmu Pengetahuan, dan Pendidikan Islam
Keywords
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.34001/jasna.v2i1.3241
Article Metrics
Abstract view : 179 timesPDF - 1448 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
JASNA : Journal For Aswaja Studies is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
IT Support by Data Center and IT Development Unisnu Jepara
INDEX BY :