Peran Perempuan Muslimah dan Urgensi Pendidikan Karakter Anak di Era Digital

Didik Ariyanto, Muhammad Lukman, Ahmad Saefudin

Abstract


Abstract

Muslim women are the first madrasas to influence the development of children's educational character. This study uses a qualitative approach. The type of research used includes library research. The source used is library data. These sources are in the form of books and scientific journals related to education, the role of Muslim women, and the development of the digital era. Data collection techniques using document review. Although there are some limitations in this research that need to be considered, these findings emphasize the importance of recognizing the role and contribution of Muslim women in educating children's character. They not only provide good examples, but also shape children's morals, provide religious education, provide emotional assistance, and involve domestic skills education. The implications of these findings underscore the importance of paying attention to the role of Muslim women in forming a quality generation and carrying out effective character education.

Keywords: Women, Muslimah, Character Education, Children, Digital Era.

Abstrak

Perempuan muslimah adalah madrasah pertama yang berpengaruh terhadap perkembangan karakter pendidikan anak. Studi ini menggunakan pendekatan kualitatif. Jenis riset yang digunakan termasuk penelitian kepustakaan. Sumber yang dipakai dari data kepustakaan. Sumber tersebut berupa buku dan jurnal ilmiah yang berkaitan dengan pendidikan, peran perempuan muslimah serta perkembangan era digital. Teknik pengumpulan data menggunakan telaah dokumen. Walaupun terdapat beberapa keterbatasan dalam penelitian ini yang perlu diperhatikan, temuan ini menegaskan pentingnya mengakui peran dan kontribusi perempuan Muslimah dalam mendidik karakter anak. Mereka tidak hanya memberikan keteladanan yang baik, tetapi juga membentuk akhlak anak, memberikan pendidikan agama, memberikan pendampingan emosional, dan melibatkan pendidikan keterampilan domestik. Implikasi dari temuan ini menggarisbawahi pentingnya memperhatikan peran perempuan Muslimah dalam membentuk generasi yang berkualitas dan menjalankan pendidikan karakter yang efektif.

Kata Kunci: Perempuan, Muslimah, Pendidikan Karakter, Anak, Era Digital.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.34001/jasna.v3i1.3000

Article Metrics

Abstract view : 158 times
PDF - 491 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JASNA : Journal For Aswaja Studies is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

IT Support by Data Center and IT Development Unisnu Jepara

INDEX BY :