METODE DAKWAH QISM AMN UNTUK MENINGKATKAN KEDISIPLINAN IBADAH MAHASISWA SEKOLAH TINGGI ILMU BAHASA ARAB AR RAAYAH SUKABUMI

Tatang Hidayat, Muhammad Hilmi Arridho, Istianah Istianah

Abstract


The purpose of this study is to analyze the qism amn da'wah strategy to improve the discipline of worship of STIBA Ar Raayah students. This research uses a qualitative approach and descriptive method. Based on the results of the study, the da'wah strategy is one of the excellent methods for the bearer of truth and also the institution that is used as a da'wah wasilah to achieve the desired target. Moreover, there is an opportunity to preach with the qism amn will facilitate da'wah so that it is easy to reach the destination. But most STIBA Ar Raayah students are already aware that the importance of worship, especially since they study religious knowledge daily. So qism amn is not too difficult to invite students to be more disciplined in worship.


Keywords


Da'wah, Worship, Discipline, Students, STIBA Ar Raayah

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, A. (2020). Sejarah Pesantren Di Indonesia: Jurnal Penelitian Ilmiah INTAJ, 4(1), 84–105. https://doi.org/10.35897/intaj.v4i1.388

Ahmad, M. (2015). Zikir SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI. Jurnal Dakwah Tabligh, 16(1), 90–97.

Barat, K. (2017). Metode Pembiasaan Sebagai Upaya. 7(1), 104–126.

Hidayat, T., & Abdussalam, A. (2020). KH. Zainal Musthafa’s Struggle in Developing the Nation’s Intellectual Life. Ulumuna, 23(2), 332–360. https://doi.org/10.20414/ujis.v23i2.363

Hidayat, T., Rizal, A. S., & Fahrudin, F. (2018). Peran Pondok Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 1–10. https://doi.org/10.29313/tjpi.v7i2.4117

Izzah, L., & Purwaningsih, R. (2017). Peran Guru Dalam Pembiasaan Sholat Berjamaah. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 8(1), 1. https://doi.org/10.21927/literasi.2017.8(1).1-10

Khair, U. (2023). Analisis Program Mentoring Terhadap Kedisiplinan Siswa Dalam Melaksanakan Ibadah Pada Masa Pandemi. 4, 1219–1232. https://doi.org/10.30868/ei.v12i02.3148

Khasanah, H., Nurkhasanah, Y., & Riyadi, A. (2017). Metode Bimbingan Dan Konseling Islam Dalam Menanamkan Kedisiplinan Sholat Dhuha Pada Anak Hiperaktif Di Mi Nurul Islam Ngaliyan Semarang. Jurnal Ilmu Dakwah, 36(1), 1. https://doi.org/10.21580/jid.v36i1.1623

Mahfud, D., Mahmudah, M., & Wihartati, W. (2017). Pengaruh Ketaatan Beribadah Terhadap Kesehatan Mental Mahasiswa Uin Walisongo Semarang. Jurnal Ilmu Dakwah, 35(1), 35–51. https://doi.org/10.21580/jid.v35.1.1251

Mahmud, A. (2020). Hakikat Manajemen Dakwah. Palita: Journal of Social Religion Research, 5(1), 65–76. https://doi.org/10.24256/pal.v5i1.1329

Meningkatkan, D., & Beribadah, K. (2022). Strategi dakwah majelis taklim al-ukhuwah dalam meningkatkan kesadaran beribadah jamaah di masjid al barokah ngenden desa gentan kecamatan baki kabupaten sukoharjo.

Muslihun, Sarbini, M., & Maulida, A. (2019). Peran Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) Dan Budi Pekerti Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Ibadah Shalat Berjamaah Siswa Di Smpit Al-Hidayah Bogor Tahun Ajaran 2018-2019. Jurnal Stai Al Hidayah Bogor, c, 1–10.

Mustari, R., & Kepentingannya, A. (2009). Kelancaran Membaca AI-Quran Pendorong Perlaksanaan Solat Wajib di kalangan Pelajar-Pelajar Muslim UiTM Pahang : Satu Tinjauan Ringkas. UiTM, 283–294.

Nafisah, Salehudin, Mahadi, & Razi. (2004). Perlaksanaan Ibadah Solat Fardhu Di Kalangan Guru Pelatih Islam Maktab Perguruan Batu Lintang. Jurnal Penyelidikan Maktab Perguruan Batu Lintang.

Nurhadi, N. (2019). Pendidikan Keluarga Perspektif Hadis Nabi Muhammad Saw. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 24(1), 1–34. https://doi.org/10.24090/insania.v24i1.2696

Nurislamiah, M. (2021). Manajemen Dakwah Penyuluh Agama Islam Kecamatan Darma Kabupaten Kuningan Dalam Mengentaskan Baca Tulis Al-Quran. Communicative : Jurnal Komunikasi Dan Dakwah, 2(2), 136. https://doi.org/10.47453/communicative.v2i2.576

Pitrian, H. (2013). Strategi komunikasi bidang pengasuhan dalam meningkatkan disiplin Ibadah Santri Pesantren Ar Raudhatul HasanahMedan.

Ryan, A., & Hidayat, T. (2022). Istirātījiyyatu Idzā’ati Salam FM Sukabumi Fī Nasyri Al-Da’wah Al-Islāmiyyah. Mauriduna: Journal of Islamic Studies, 3(2), 103–115. https://doi.org/10.37274/mauriduna.v3i2.627

Setiawan, A. I. (2015). Efektivitas Dakwah Fi’ah: Studi Model Dakwah pada Lembaga Dakwah Kampus. Jurnal Ilmu Dakwah, 5(2), 541–574.

Shofiyah, N., Sumedi, S., Hidayat, T., & Istianah, I. (2023). Tujuan Penciptaan Manusia Dalam Kajian Al-Quran. ZAD Al-Mufassirin, 5(1), 1–17. https://doi.org/10.55759/zam.v5i1.54

Sofiana. (2020). Us Er At. 16.

Tarbawi, J., & Disiplin, A. (2022). 2 *1 *2. 07(02), 92–109.

Taufikurrohman, A., Khulwati, E., & Hidayat, T. (2023). Optimalisasi Dakwah Keluarga di Masa Pandemi Covid 19. Komunika: Journal of Communication Science and Islamic Da’wah, 7(2), 75–87. https://doi.org/10.32832/komunika.v7i2.7489

Yasyakur, M. (2017). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Kedisiplinan Beribadah Sholat Lima Waktu. Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 5.09(2), 1185–1230.




DOI: https://doi.org/10.34001/an-nida.v16i1.6410

Article Metrics

Abstract view : 28 times
PDF - 21 times

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial Office
An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam
Fakultas Dakwah dan Komunikasi Universitas Islam Nahdlatul Ulama (UNISNU) Jepara


Address: Jalan Taman Siswa (Pekeng) Tahunan Jepara Jawa Tengah Kode Pos 59427 Indonesia.Email: jurnal.annida@unisnu.ac.idWebsite: https://ejournal.unisnu.ac.id/JKIN/

Creative Commons License

An-Nida: Jurnal Komunikasi Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Copyright ©2018 Universitas Islam Nahdlatul Ulama (UNISNU) Powered by Open Journal Systems.

View My Stats 

Currently this Journal is Indexed by 

1 Google Scholar3 Garuda4 Onsesearch5 BASe7 moraref7 moraref