PENGARUH MOTIVASI, BUDAYA ORGANISASI, DAN KEPUASAN KERJA TERHADAP KINERJA KARYAWAN PT NYONYA MENEER SEMARANG

DwiAgung Nugroho Arianto

Abstract


Abstract

Role of human resource at globalization era and century 21, representing key efficacy of organization. This research aim to know influence of motivation, job satisfaction and organizational culture to employees performance at PT Nyonya Meneer Semarang. Pursuant to fact exist in field, employees performance in PT Lady of Meneer show degradation, seen from the increasing of employees absence. Research population entire employees of production amount of 1131 people, while taken sampel counted 100 people with technique of purposive sampling. Data type used is primary data and of secondary collected with documentation and questioner. Analysis technique used structural equation modeling with AMOS. Result of this research express that influence of motivation, organization culture, and job satisfaction can improve employees performance. Seen result of weight regression had by third independent variable that employees performance more influenced by job satisfaction than organizational culture and motivation.

Keywords: Motivation, Organization Cultural, Job Satisfaction, Employee Performance

 

Abstrak

Peranan sumber daya manusia pada era globalisasi dan memasuki abad 21, merupakan kunci keberhasilan organisasi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh motivasi, kepuasan kerja dan budaya organisasi terhadap kinerja karyawan pada PT Nyonya Meneer Semarang. Berdasarkan fakta yang ada di lapangan, kinerja karyawan di PT Nyonya Meneer mengalami penurunan, dilihat dari meningkatnya absensi karyawan. Populasi penelitian adalah seluruh karyawan bagian produksi sejumlah 1131 orang, sedangkan sampel yang diambil sebanyak 100 orang dengan teknik purposive sampling. Jenis data yang digunakan adalah data primer dan sekunder yang dikumpulkan dengan kuesioner dan dokumentasi. Teknik analisis yang digunakan adalah structural equation modeling dengan program AMOS. Hasil penelitian ini menyatakan bahwa pengaruh motivasi, budaya organisasi, dan kepuasan kerja mampu meningkatkan kinerja karyawan. Dengan melihat hasil pada regression weight yang dimiliki oleh ketiga variabel independen bahwa kinerja karyawan lebih dipengaruhi oleh kepuasan kerja Daripada motivasi dan budaya organisasi.

Kata kunci: Motivasi, Budaya Organisasi, Kepuasan Kerja, Kinerja Karyawan




DOI: https://doi.org/10.34001/jdeb.v5i2.159

Article Metrics

Abstract view : 463 times
Abstrak (pdf) - 75 times Full Text (pdf) - 1058 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


We are Proud Member of Aliansi Pengelola Jurnal Ekonomi & Bisnis Indonesia

Flag Counter

Currently this Journal is Indexed  by

1 Google Scholar2 sinta3 Garuda5 BASeScilitOne SearchISJDNelitiMorarefWorldcatdimension

Creative Commons License

Journal Dinamika Ekonomi & Bisnis is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.