ANALISIS HASIL BELAJAR IPA DITINJAU DARI GAYA BELAJAR PADA MODEL PROJECT BASED LEARNING BERBANTUAN KARTU MASALAH”

Dewi Fitriana

Abstract


Learning style must receive adequate consideration so that teachers could determine specific learning model or media. Teachers that could not pay attention on this aspect would likely fail to bring their students in achieving the targeted learning objective. Therefore, teachers should not perceive all learning styles had to be the same but instead teachers should perceive the varieties of the learning styles as the students’ needs. This descriptive qualitative research analyzed the science learning outcomes based on the learning styles with the assistance of card problems and project-based learning model. The researchers took the population from SDN Purwoyoso 04 Semarang with purposive sampling. The results were 24 students of 5A class. The researchers collected the data with haunted learning styles, science test questions, and observation. The results showed that learning style and influenced the science learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Akbar, M. S. (2021). Pentingnya Strategi Pembelajaran yang Tepat Bagi Siswa. Jurnal Serunai Administrasi Pedidikan. 10(2): 32-37.

Apiati, V, & Redi, H. (2020). Kemampuan Berpikir Kritsi dalam Memecahkan Matematik Berdasarkan Gaya Belajar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika: (9)1: 167-178

Azis, F. R., Pamujo, & Pratik, H. Y. (2020). Analisis Gaya Belajar Visual, Auditorial, dan Kinestetik Siswa Berprestasi di SD Negeri Ajibarang Wetan. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia. 6(1): 26-31

Bire, A. L., Uda, G. dan Josua, B. (2014). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial dan Kinestetik. Jurnal Pendidikan. 44(2): 168-174

Farisi, Ahmad, H., & Melvina. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dalam Meningkatkan Hasil Belajara Siswa pada Konsep Suhu dan Kalor. Jural Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika. 2(3):283-287

Fatimah, Hikmah, dan Bramastia. (2021). Literatur Review Pengembangan Media Pembelajaran Sains. Inkuiri: Jurnal Pendidikan IPA. 10(2):125.

Fikriyah, M., Indrawati, dan Agus, A. G. (2015). Model Pembelajaran Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) disertai Media Audio-Visual dalam Pembelajaran Fisika di SMAN 4 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika. 4(2): 181-186

Guo, Pengyue, Nadira Saab, Lysanne S. Post, and Wilfried Admiraal. (2020). A Review of Project-Based Learning in Higher Education: Student Outcomes and Measures. International Journal of Educational Research. 102: 1-13

Hamidah, I., dan Sinta, Y. C. (2021). Efektivitas Model Pembalajaran Project Based Learning (PjBL) terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains. 4(2): 307-314.

Handayani, Novia Amarta, dan Jumadi. (2021). Analisis Pembelajaran IPA Secara Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia 9(2):217–33.

Hanifah, H., Susi, S., dan Aris, S. A. (2020). Perilaku dan Karakteristik Peserta Didik Berdasarkan Tujuan Pembalajaran. Jurnal Manajemen dan Ilmu Pendidikan. 2(1): 1-5-117

Irawati, I., Mohammad L. I, & Nasruddin. (2021). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Pijar Mipa 16(1):44–48.

Izati, S. N., Wahyudi, & Martin, S. (2018). Project Based Learning Berbasis Literasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. 3(9): 1122-1227

Jagantara, I. M., Putu, B. & Ni Luh, P.M. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) terhadap Hasil Belajar Biologi Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa SMA. Jurnal Progam Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. 4

Juwantara, R. A. (2019). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. 9(1): 27-34

Kurniati, A., Fransiska, & Anjella, W. S. (2019). Analisis Gaya Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa. 5(1): 87-103

Lestari, S., Muhammad, W. D. (2021). Analisis Gaya Belajar Visual, Auditori dan Kinestetik dalam Pengembangan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pengetahuan Sosial Indonesia. 1(1): 79-90

Maharuli, F. M., dan Zulherman. (2021). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran dalam Muatan Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio. 7 (2): 265-271

Meita, Lani, Indah Furi, Sri Handayani, Shinta Maharani. (2018). Eksperimen Model Pembelajaran Project Based Learning dan Project Based Learning Terintegrasi Stem Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kreativitas Siswa Pada Kompetensi Dasar Teknologi Pengolahan Susu. Jurnal Pendidikan. 35(1): 49-60

Papilaya, O. J., & Neleke, H. (2016). Identifikasi Gaya Belajar Mahasiswa. Jurnal Psikologi Undip. 15 (1): 56-63

Puspaningtyas, N. D. (2019). Proses Berpikir Lateral Siswa Sd dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Open-Ended Ditinjau dari Perbedaan Gaya Belajar. Majamath: 2(2):80-89

Rijal, S. dan Suhaedir. B. (2015). Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika. 3(2):15-20

Sundayana, R. (2016). Kaitan antara Gaya Belajar, Kemandiriaan Belajar, dan Kemampuaan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Pelajaran Matematika. Jurnal Mosharafa. 5(2): 75-84

Wahyuni, Yusri. (2017). Identifikasi Gaya Belajar (Visual, Auditorial, Kinestetik) Mahasiswa Pendidikan Matematika. JPPM. 10(2): 128-132

Widayanti, F. D. (2013). Pentingnya Mengetahui Gaya Belajar Siswa dalam Kegiatan Pembelajaran di Kelas. Erudio. 2(1): 7-20

Yuliawati, L., Didik, A., & Mustofa, A. H. (2020). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembalajaran E-Modul Bebasis Adobe Flash pada Mata Pelajaran Pekerjaan Dasar Elektronikanik. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. 5(1): 35-42




DOI: https://doi.org/10.34001/jtn.v5i1.4916

Article Metrics

Abstract view : 254 times
PDF - 235 times

Creative Commons License
Jurnal Tunas Nusantara is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

We are Proud Member of

Currently this Journal is Indexed by

1 Google Scholar3 Garuda7 moraref5 BASe