Implementasi Pembelajaran Berbasis Literasi dalam Menumbuhkan Minat Baca Peserta di SD Negeri 4 Pecangaan

Siti Yulia Zusnita, Lailatul Badriyah

Abstract


Reading is one of the inseparable foundations of literacy activities that children have. This study aims to describe the implementation of literacy-based learning at SD Negeri 4 Pecangaan and review the efforts made by the school and teachers in fostering the reading interest of students. This research method is descriptive qualitative with a type of case study. The subjects of the study were students of grade 6 of SD Negeri 4 Pecangaan. Data collection techniques were carried out by means of observation, interviews, and documentation. The results of this study show that SD Negeri 4 Pecangaan has implemented literacy-based learning that is shown by the school's efforts in providing infrastructure that supports students' reading interests such as reading corner rooms in each class, library rooms, as well as the application of literacy-based learning models conducted by teachers as an innovation step in fostering students' reading interests Implementation of literacy-based learning models includes introductory, smelting, intra-integration, extra-integration, storage, reminder and communication activities.

 


Full Text:

PDF

References


Antasari, I. W. (2017). Implementasi Gerakan Sekolah Tahap Pembiasaan di MI Muhamadiyah Gandatapa Sumbang Banyumas. Libria Vol.9 No. 1, 13-26.

Antoro, Billy. (2017). Gerakan Literasi Sekolah dari Pucuk Hingga Akar Sebuah Refleksi. Jakarta:Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Kebudayaan.

Ambarwati, Wahyu. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Literasi untuk Keterampilan Menulis pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pancar, 2(1), 10-11.

Dantes, Nyoman. (2017). Pedagogik dalam perspektif. Singaraja: Undiksha Press.

Dirjen, Dikdasmen. (2016). Panduan Gerakan Literasi Di SD. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan Dasar dan Kebudayaan.

Djuanda, O. W. (2017). Model Literature Based dalam Program Gerakan Literasi Sekolah. Mimbar Sekolah Dasar Vol. 4 (2), 162-170.

Faizah, Dewi Utama dkk. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Faradina, N. (2017). Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa di SD Islam Terpadu Muhammadiyah An-najah Jatinom Klaten . Jurnal Hanata Widya Vol. 6 No. 8, 55-56.

Hendrayanti, A. (2018). Peningkatan Minat Baca dan Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas Rendah Melalui Penggunaan Reading Corner. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17 (3), 235-248.

Herman. (2020). ModelPembelajaran Berbasis Literasi di Madrasah. At-Tafkir Vol. 13 No. 2, 203-212.

Joyo, Aceng. (2018). Gerakan Literasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Kearifan Lokal Menuju Siswa Berkarakter. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran, 1(2), 160.

Pradana, B. H., Fatimah, N., & Rochana, T. (2017). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah Sebagai Upaya Membentuk Habitus Literasi Siswa Di SMA Negeri 4 Magelang. SOLIDARITY, 6 (2), 167-179.

Rahmawati, D. C. (2020). Peran Literasi dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar . Jurna Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Penelitia dan Hasil Penelitian, 4-5.

Retnaningdyah, Pratiwi. Kisyani, Laksono, et al,. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah si Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Jurnal Alhadharah, 85-94.

Rohim, Dhina Cahya. Rahmawati, Septina. (2020). Peran Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian dan Hasil Penelitian, 6 (3). 2-3.

Salma, A., & Mudzanatun. (2019). Analisis Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 122–127.

Sari, Ni Putu Arista., dkk. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Literasi Sebagai Budaya Sekolah Terhadap Penguasaan Kompetensi Pengetahuan IPS Siswa Kelas V. E-Journal PGSD Univrsitas Pendidikan Ganesha, 5(2), 4-5.

Suyono & Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rusdakarya.

Trimansyah, Bambang. (2019). Model Pembelajaran Literasi untuk Pembaca Awal. Jakarta: Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Wandasari, Y. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Sebagai Pembentuk Pendidikan Berkarakter. JMKSP (Jurnal Manajemen Kepemimpinan dan Supervisi Pendidikan), 12-22.




DOI: https://doi.org/10.34001/jtn.v3i2.2773

Article Metrics

Abstract view : 167 times
PDF - 420 times

Creative Commons License
Jurnal Tunas Nusantara is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Currently this Journal is Indexed by

1 Google Scholar3 Garuda7 moraref5 BASe