Pembelajaran Integratif Berbasis Tauhid bagi Anak Usia Dini Integrative Learning Based on Tauhid for Early Childhood

Naila Fikrina Afrih Lia, Dina Salimatul Khotimah

Abstract


Integrative learning based on Tauhid is one of the lessons that has an important role for early childhood. The attitudes and behavior of children can be seen from the value of their religious and moral development. Observing is the main goal of all activities in life which can be a source of faith for all evil. At the early childhood education level, monotheism is the main foundation in the formation of children’s character so that they can produce superior quality human beings with noble character. This study uses a qualitative descriptive method. Tauhid based PAUD integrative learning can be applied to every child’s activity by applying three values in believing in Allah, namely Tauhid Rubbubiyah, Tauhid Ulluhiyah and Tauhid Asma wa sifat. The purpose of this study was to analyze and describe the tauhid-based PAUD learning program that can shape children’s character from an early age. Cultivate in children a sense of love for the creator, discipline, responsibility and independence for something faced, being honest, respectful and obedient to teachers, parents and caring for others.


Full Text:

PDF

References


Akhmad, F. 2017. Pendidikan tauhid pada anak usia dini di Taman Kanak-Kanak Al-Qur’an (TKQ) Al-Mukhlishiin Sugihwaras kecamatan Pemalang kabupaten Pemalang. Skripsi : Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, IAIN Purwokerto.

Astuti, R., & Munastiwi, E. 2018. Pendidikan anak usia dini berbasis tauhid (Studi kasus PAUD Ababil kota Pangkalpinang). Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 1 (2), 1–19. https://doi.org/10.23971/mdr.v1i2.1011

Dewantoro, H. 2016. Pengelolaan pembelajaran PAUD sesuai kurikulum PAUD. https://silabus.org/pengelaolaan-pembelajaran-paud/

Fitri, A. 2018. Pendidikan karakter prespektif Al-Quran Hadits. Ta’lim: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1 (2), 258–287. https://doi.org/10.29062/ta'lim.v1i2.952

Gustian, U., & Tomoliyus, T. 2015. Pengembangan model pembelajaran integratif berbasis aktivitas jasmani untuk taman kanak-kanak. Jurnal Keolahragaan, 3 (2), 241–251. https://doi.org/10.21831/jk.v3i2.6262

Hamzah, N. 2016. Pelaksanaan pembelajaran BCCT bagi anak usia dini; Study pelaksanaan BCCT di TK Islam Mujahidin Pontianak. At-Turats:Jurnal Pemikiran Pendidikan Islam, 10 (2), 119-132. https://doi.org/10.24260/at-turats.v10i2.668

Hendra, P. 2014. Ajari anak tentang iman kepada Allah. https://muslimah.or.id/5819-ajari-anak-tentang-iman-kepada-allah.html

Kaharuddin, K. 2018. Mencetak generasi anak shaleh dalam hadits (1st ed.). Yogyakarta.

Kasyidi, M. F. 2015. Pendidikan keluarga berbasis tauhid: Penelitian tentang pentingnya pendidikan tauhid bagi keluarga. Jakarta: Daarul Hijrah Technology.

Kurnia A. A. 2019. Pendidikan Integral Berbasis Tauhid Dalam Membentuk Insan Kamil (Studi Kasus di Ar-Rohmah Putri Boarding School Malang). Tesis : Universitas Muhammadiyah Malang

Nurmadiah, N. 2015. Strategi pembelajaran anak usia dini. Jurnal Al-Afkar: Jurnal Ilmu Keislaman dan Peradaban, 3(1), 1–28. https://doi.org/10.28944/afkar.v3i1.101

Pulungan, M. Y. 2020. Urgensitas Pendidikan Berbasis Tauhid Di Lembaga Pendidikan Islam. Thariqah Ilmu : Jurnal ilmu-ilmu kependidikan dan Bahasa Arab, 6(2):1-13. doi:10.24952/thariqahilmiah.v6i2.2786

Qoriah, U. M, Bafadal I, Mustiningsih M. 2018. Manajemen Implementasi Kurikulum Dan Pembelajaran Berbasis Tauhid Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. JAMP : Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(2):188-197. doi:10.17977/um027v1i22018p188

Ramdhani, S., & Yuliastri, N. A. 2018. Model pembelajaran tematik integratif untuk membentuk karakter jujur anak usia 5-6 tahun. Jurnal Pelita PAUD, 2 (2), 139–150. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v2i2.226

Ridho, R., Markhamah, M., & Darsinah. D. 2015. Pengelolaan pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di KB “Cerdas” kecamatan Sukorejo kabupaten Kendal. Jurnal Penelitian Humaniora, 16 (2), 59–69. https://doi.org/10.23917/humaniora.v16i2.1857

Sholeha, V. 2015. Pelaksanaan pembelajaran tauhid di TK Khalifah Wirobrajan. Skripsi : Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta.

Suarta, I. N., & Rahayu, D. I. 2018. Model pembelajaran holistik integratif di PAUD untuk mengembangkan potensi dasar anak usia dini. JIPP: Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 3 (1), 37-45. https://doi.org/10.29303/jipp.v3i1.48

Sundari, R., Karyono, T., & Soeteja, Z. 2020. Pengembangan Buku Pengayaan Bermuatan Lokal Bagi Mahasiswa PGSD. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 31-43.

Syamsuardi, S. & Hajerah, H. 2018. Penggunaan model pembelajaran pada taman kanak-kanak kota Makassar. Jurnal Care: Children Advisory Research and Education, 5 (2), 1-7. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JPAUD

Wiyani, N. A. 2014. Psikologi perkembangan anak usia dini. Yogyakarta : Gava Media.


Article Metrics

Abstract view : 460 times
PDF - 385 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Jurnal Lentera Anak is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Currently this Journal is Indexed by

1 Google Scholar3 Garuda