INTEGRASI PENDEKATAN METODOLOGIS DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM: ANALISIS DAN APLIKASI DALAM KONTEKS MODERN

Taufikur Rohman

Abstract


This study examines the integration of methodological approaches in Islamic Religious Education (PAI) learning as a response to the needs of more dynamic and relevant education in the modern era. Using a literature study method, this study collects and analyzes data from various journal articles, books, and research reports to evaluate the effectiveness of dominant traditional methods, such as lectures and memorization, which often make students passive and less involved. Contemporary approaches, including the use of digital technology and project-based learning, are introduced to increase student engagement and interaction, as well as enrich the learning process. In addition, this study suggests an interdisciplinary approach that combines Islamic teachings with social sciences and humanities, providing broader applicative and contextual insights. The results show that the integration of methodological approaches not only enriches students' learning experiences but also significantly improves understanding and application of PAI materials. Flexible curriculum development and ongoing teacher training are recommended to support the effective implementation of this approach in Islamic education.

Keywords


Islamic Religious Education Learning; Methodological Approach; technology

Full Text:

PDF

References


Alvizar, A. (2023). Pola Modern Organisasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(2), 115–130.

Batubara, K. Z. A. (2022). Integrasi dan Interkoneksi Ilmu Pendidikan Islam Transformatif dengan Rumpun Ilmu Pengetahuan (Ilmu Pengetahuan Agama dan Ilmu Pengetahuan Sosial). Book Chapter of Proceedings Journey-Liaison Academia and Society, 1(1), 343–353.

Diu, A. (2018). Pemikiran M. Amin Abdullah Tentang Pendidikan Islam dalam Pendekatan Integrasi-Interkoneksi. Jurnal Ilmiah Al-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 3(1), 1–15.

Fatmawati, Z., & Wathon, A. (2019). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Melalui Klasifikasi Media Pembelajaran. Sistim Informasi Manajemen, 2(1), 188–214.

Fitriyadi, H. (2013). Integrasi teknologi informasi komunikasi dalam pendidikan: potensi manfaat, masyarakat berbasis pengetahuan, pendidikan nilai, strategi implementasi dan pengembangan profesional. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 21(3).

Gani, A., & Hidayat, T. (2024). Dialog Komunitas: Menggabungkan Teknologi dan Metodologi Mengajar Inovatif di Sekolah. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sultan Indonesia, 1(1), 15–23.

Isti’ana, A. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Indonesian Research Journal on Education, 4(1), 302–310.

Kanca, I. N., Ginaya, G., & Astuti, N. N. S. (2021). Strategi Pembelajaran Kolaboratif Berbasis Masalah secara Daring pada Mata Kuliah Bahasa Inggris Pariwisata. Proceedings, 5, 95–100.

Khasanah, R., Risdayatie, D., Pratiwi, D. S., & Rustini, T. (2024). PELUANG DAN TANTANGAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN BAGI PENDIDIKAN INDONESIA. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 4(9), 1–10.

Laksono, G. E. (2022). Pendidikan Agama Islam berbasis Ecotheology Islam untuk Mewujudkan Kesadaran Lingkungan. Jurnal Kependidikan, 10(2), 247–258.

Lestari, D. I., & Kurnia, H. (2023). Implementasi model pembelajaran inovatif untuk meningkatkan kompetensi profesional guru di era digital. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4(3), 205–222.

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan animasi sebagai media pembelajaran berbasis teknologi untuk meningkatkan motivasi belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741.

Nastiti, P. T., & Wathon, A. (2019). Membangun Pembelajaran Berbasis Proyek Melalui Kegiatan Bermain Alat Permainan Edukatif. Sistim Informasi Manajemen, 2(1), 161–187.

Nurfajariyah, A. F., & Kusumawati, E. R. (2023). Implementasi Dan Tantangan Pembelajaran Tematik Terintegrasi Steam (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian Lppm Um Metro, 8(1), 49–63.

Oktavia, P., & Khotimah, K. (2023). Pengembangan metode pembelajaran pendidikan agama islam di era digital. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam Dan Sosial Keagamaan), 2(5), 66–76.

Purnamasari, I., Rahmawati, R., Noviani, D., & Hilmin, H. (2023). Pendidikan Islam Transformatif. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(4), 13–22.

Rohmatun, S., Nasor, M., & Sari, N. A. P. (2024). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS TEKNOLOGI. UNISAN JURNAL, 3(2), 297–308.

Rusiadi, R. (2020). Variasi metode dan media pembelajaran guru pendidikan agama Islam. Jurnal Alwatzikhoebillah: Kajian Islam, Pendidikan, Ekonomi, Humaniora, 6(2), 10–21.

Sahaludin, A., & Kurniawan, I. (2020). Paradigma Transdisiplineritas dalam Pendidikan Islam. Jurnal Literasi Pendidikan Nusantara, 1(2), 149–160.

Sinaga, A. V. (2023). Peranan teknologi dalam pembelajaran untuk membentuk karakter dan skill peserta didik abad 21. Journal on Education, 6(1), 2836–2846.

Utama, R. P. (2023). Analisis Metode Ceramah pada Pengajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar Negeri 15 Pematang Panjang Kecamatan Sijunjung Kabupaten Sijunjung. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 3(2), 170–174.

Utomo, S. A. W., & Azizah, W. N. (2019). Analisis Organisasi Kurikulum dan Struktur Kurikulum Anak Usia Kelas Awal Sekolah Dasar (SD)/Madrasah Ibtidaiyah (MI). JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 2(1).

Wahid, L. (2023). Peran guru agama dalam menanamkan kesadaran sosial pada siswa di sekolah menengah. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(2), 605–612.

Wardani, D. A. W. (2023). Problem based learning: membuka peluang kolaborasi dan pengembangan skill siswa. Jawa Dwipa, 4(1), 1–17.

Yusuf, M., & Sodik, M. (2023). Penggunaan Teknologi Internet of Things (IoT) dalam Pengelolaan Fasilitas dan Infrastruktur Lembaga Pendidikan Islam. PROPHETIK: Jurnal Kajian Keislaman, 1(2), 65–82.

Zakwan, L., Marzuki, M. F., & Gusmaneli, G. (2024). Menginspirasi Generasi Muda: Pendekatan Kreatif Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 223–236.




DOI: https://doi.org/10.34001/intelegensia.v12i1.6847

Article Metrics

Abstract view : 17 times
PDF - 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Intelegensia : Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Currently this Journal is Indexed by

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.