PENGEMBANGAN KURIKULUM PROGRAM KETERAMPILAN LIFE SKILL DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 SRAGEN

Achfan Aziz Zulfandika, Saiddaeni Saiddaeni

Abstract


Abstract

Based on the Decree of the Director General Number 4924 of 2016 and Number 2851 of 2020, regarding the implementation of skills programs stipulated by the ministry of religion. The development of the life skill Madrasah Aliyah Negeri 1 Sragen as an actualization equips students to have skills as life support when they are in the community. This study aims to find out how the curriculum development of life skills program is implemented by Madrasah Aliyah Negeri 1 Sragen. The curriculum implemented by the institution uses the Education Unit Level Curriculum (KTSP). This research method uses a qualitative approach with a structured and empirical type of exploration with interview techniques, observation, and documentation studies. The analysis technique includes three processes, namely data reduction, data exposure, and drawing conclusions. The results of the study can be drawn conclusions 1) The life skills are given in intra-curricular learning and must be followed by all students, except for digital classes. 2) The development process implemented in general is good. 3) The Life Skills that are applied are eight mandatory programs and four new programs. It is better for institutions to carry out life skills funding separately.

KeywordsCurriculum Development; Life Skill; Madrasah

Abstrak

Berlandaskan SK Dirjen Nomor 4924 Tahun 2016 dan Nomor 2851 Tahun 2020, tentang pelaksanaan program keterampilan yang ditetapkan oleh kementrian agama. Pengembangan program life skill Madrasah Aliyah Negeri 1 Sragen sebagai aktualisasi membekali peserta didik untuk memiliki kecakapan sebagai penunjang kehidupan saat berada di lingkungan masyarakat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pengembangan kurikulum program keterampilan life skill yang dilaksanakan Madrasah Aliyah Negeri 1 Sragen. Kurikulum yang diterapkan lembaga menggunakan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif jenis eksplorasi terstruktur dan empiris dengan teknik wawancara, observasi, dan studi dokumentasi. Teknik analisis mencakup tiga proses yaitu reduksi data, paparan data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian dapat ditarik kesimpulan 1) Program life skill diberikan dalam pembelajaran intrakulikuler dan wajib diikuti semua peserta didik, terkecuali kelas digital. 2) Proses pengembangan yang dilaksanakan secara umum bagus. 3) Life Skil yang diterapkan terdapat delapan program wajib dan empat program baru. Sebaiknya lembaga melaksanakan pendanaan life skill secara terpisah.

Kata kunci: Life Skill; Madrasah; Pengembangan Kurikulum


Keywords


Islamic education and institutional

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2014). Implementasi Pendidikan Life Skill Di Pondok Pesantren Darussalam Blok Agung Banyuwangi. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 5(2), 40–51.

Ahmad, A. K. (2022). PENDIDIKAN LIFE SKILL DI MADRASAH ALIYAH : STUDI KASUS MA KETERAMPILAN AL IRSYAD GAJAH , DEMAK. 20(2), 150–167.

Apriliyani, Megawati. (2013). Penerapan Prinsip Pembelajaran Orang Dewasa pada Program Keterampilan Life Skill di Sanggar Kegiatan Belajar Kabupaten Pati. Skirpsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Chamidi, A. S. A. U. (2020). Manajemen Life Skill Untuk Membentuk Kemandirianpada Anak Berkebutuhan Khusus Di Slb Negeri Tamanwinangun Kebumen. An Nidzam, 7(1), 34–43. http://ejournal.iainu-kebumen.ac.id/index.php/An-Nidzam/article/view/341/326

Fajarina, L. (2018). Implementasi Pendidikan Keterampilan (Vokasional) Melalui Program Life Skill Di SMA Muhammadiyah 1 Muntilan. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, d, 13–22. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/sakp/article/view/13064

Hudawi, A., Rasit, A., Hidayat, A., Rahman, , Alfan Wanzilur, Hasan, A. M., & Putra, R. I. (2021). PKM Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia melalui Pelatihan Keterampilan Komputer dan Administrasi Perkantoran di Madrasah Aliyah Islamiyah Syafi’iyah Sumberanyar Paiton Probolinggo. GUYUB: Journal of Community Engagement, 2(3), 746–760. https://doi.org/10.33650/guyub.v2i3.2841

Masruroh, Z. (2016). Manajemen pendidikan keterampilan (vocational skill) di man kembangsawit. Muslim Heritage, 1, 417–438. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13602004.2018.1475620

Minarni. (2022). Pengembangan Kecakapan Hidup ( Lifes Skill ) Peserta Didik Madrasah Aliyah Negeri 2 Kota Palu dalam Tinjauan Manajemen Pendidikan Islam. 05, 481–493.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2018). Terj. Qualitative data analysis: A Methods Sourcebook. Sage Publications.

Mufida, A. H. (2022). Pengembangan Kurikulum Program Keterampilan Vokasional Di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Nganjuk. Doctoral Dissertation, UIN Maulana Malik Ibrahim, 8.5.2017, 2003–2005. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders

Nasir, Salsa. (2018). Pengelolan Pembelajaran Life Skill Kewirausahan Bordir Di Madrasah Aliyah Al-Amin Tasikmalaya. S2 thesis, Universitas Pendidikan Indonesia.

Noto, Widodo. (1998). Pelaksanaan Program Keterampilan di Madrasah Aliyah Negeri Jawa Tengah. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran 28 (1), 89-98.

Ramdhani, M. (2015). Implementasi Pendidikan Life Skill Di Pesantren Pertanian Darul Fallah Bogor Implementation of Life Skill Education in Agriculture Boarding School. 4(c), 53–64.

Rifa’i, A. (2019). Manajemen Program Keterampilan di Madrasah Aliyah (Studi Kasus di Madrasah Aliyah Negeri 1 Ponorogo). Doctoral Dissertation, IAIN PONOROGO, 1–89. http://etheses.iainponorogo.ac.id/6661/1/SKRIPSI_AHMAD RIFAI_210315131.pdf

Sana, Huriyah, & Farihin. (2022). Eduvis : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam IMPLEMENTASI PENDIDIKAN LIFE SKILL SEBAGAI UPAYA UNTUK MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DI PONDOK PESANTREN KHAS KEMPEK CIREBON (MPI). 7, 115–127. http://journal.bungabangsacirebon.ac.id/index.php/eduvis/

Suprihatiningsih. (2015). Implementasi Kurikulum Pendidikan Keterampilan Vokasi Di Madrasah Aliyah. Indo-Islamika, 5(No.2), 183–211.

Suwandi, A., Manajemen, P., Fakultas, P., Pendidikan, I., Negeri, U., & Mandiri, K. H. (2017). PENGELOLAAN PROGRAM KETERAMPILAN MANDIRI. 39–47.

Umam, A. K. (2017). Perberdayaan Santri Melalui Pendidikan Kecakapan Hidup ( Life Skills ) ( Studi di Pondok Pesantren Darul A ’ mal Kota Metro ). Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 163–179.

Wahyuni, S., & Indrasari, D. Y. (2017). Implementasi Pendidikan Life Skill di SMK Negeri 1 Bondowoso. Jurnal Edukasi, 4(1), 24. https://doi.org/10.19184/jukasi.v4i1.5086

Widiantari, Dian. (2016). Pendidikan Kemandirian Berbasis Life Skills Di Madrasah Aliyah: Penelitian di MAN 1 Garut, MAN Cirebon1 dan MA Darul Ulum Majalengka. Doctoral Disertation, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.

Yuanita, S. M., Supriyanto, A., & Mustiningsih, M. (2020). Manajemen Kemitraan Madrasah Aliyah Dengan Balai Latihan Kerja Dalam Program Keterampilan. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 3(3), 283–298. https://doi.org/10.17977/um027v3i32020p283

Agus. (2022). Wawancara dengan Kepala Kurikulum Bapak Agus, 1 November, Jam 09.30.




DOI: https://doi.org/10.34001/intelegensia.v11i1.3976

Article Metrics

Abstract view : 564 times
PDF - 297 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Intelegensia : Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Currently this Journal is Indexed by

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.