PEMANFAATAN APLIKASI MOBILE TELEGRAM DALAM PEMBELAJARAN PAI

Siti Ermawati, Cahyo Hasanudin

Abstract


Abstract

               COVID-19 pandemic has changed the entire order of human life which has a major influence in all aspects, including the education aspect. For this reason, lecturers are expected to be more innovative in presenting learning in class, one of which is by developing learning media, one of which is the use of mobile applications that are familiar to students. The purpose of this study is to describe the use of the telegram mobile application in PAI learning and the advantages and disadvantages of the telegram mobile application in PAI learning. This type of research is a qualitative research, the subjects of this research are students who take courses in Religious Education in semester 1. Research data is collected through instruments in the form of questionnaires and documentation. Research data were analyzed by interactive method. The results showed that the use of telegram as a learning medium was responded positively by students, they stated that using the telegram mobile application was a new innovation in supporting the learning process during the covid 19 pandemic, and learning PAI courses became interesting, easy and improved the quality of learning outcomes. Thus the use of telegram as a medium for PAI learning can be considered for use in future learning.

Keywods: Learning; Telegram; PAI

Abstrak

            Pandemi covid 19 telah mengubah seluruh tatanan perikehidupan manusia yang berpengaruh besar disegala aspek, termasuk dalam aspek pendidikan. Untuk itu dosen diharapkan dapat lebih berinovasi dalam menyajikan pembelajaran dikelas, salah satunya dengan mengembangkan media pembelajaran, yakni salah satunya dengan pemanfaatan Aplikasi mobile yang tidak asing bagi mahasiswa. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendiskripsikan penggunaan Aplikasi mobile telegram dalam pembelajaran PAI dan kelebihan dan kekurangan Aplikasi mobile telegram dalam pembelajaran PAI. Jenis penelitian ini merupakan penelitian kualitatif, subjek penelitian ini adalah mahasiswa yang mengikuti mata kuliah Pendidikan Agama di semester 1. Data penelitian dikumpulkan melalui instrument berupa angket dan dokumentasi. Data penelitian dianalisis dengan metode deskriptif. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa pemanfataan telegram sebagai media pembelajaran direspon positif oleh mahasiswa, mereka menyatakan bahwa dengan penggunaan aplikasi mobile telegram adalah inovasi baru dalam menunjang proses pembelajaran dimasa pandemi covid 19, dan pembelajaran mata kuliah PAI menjadi menarik, mudah dan meningkatkan kulitas hasil pembelajaran. Dengan demikian pemanfaatan telegram sebagai media pembelajaran PAI dapat dipertimbangkan untuk digunakan dalam pembelajaran dimasa depan.

Kata kunci: Pembelajaran; Telegram; PAI


Keywords


islamic education evaluation

Full Text:

PDF

References


Agus Sandy Lesmana, diakses pada 24 Desember 2021 dari https://www.suara.com/news

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Eva Latipah dan Dinda Awalliyatunnisa, “Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Secara Daring dan Permasalahannya

Fitrianingsih, A., Hasanudin, C., Mujahidin, A., Noeruddin, A., & Novitasari, D. (2020). Mengelola kelas online dengan aplikasi schoology. Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat), 3(1), 1-11. Doi http://dx.doi.org/10.30998/jurnalpkm.v3i1.5212.

Hasanudin, C., Supriyanto, R. T., & Pristiwati, R. (2020). Elaborasi Model Pembelajaran Flipped Classroom dan Google Classroom sebagai Bentuk Self-Development Siswa Mengikuti Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Adaptasi Kebiasaan Baru (AKB). Intelegensia: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 85-97. Doi http://dx.doi.org/10.34001/intelegensia.v8i2.1414.

Hasanudin, C., Wagiran, W., & Subyantoro, S. (2021). Evaluasi Perkuliahan Daring Keterampilan Menulis selama Masa Pandemi Covid-19 dengan Model Evaluasi CIPP. Jurnal Pendidikan Edutama, 8(2), 27-38. Doi http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v8i2.1784.

Morgan, H. Best Practices for Implementing Remote Learning during a Pandemic. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas. (2020), https://doi.org/10.1080/00098655.2020.1751480

Toquero, C. M. Challenges and Opportunities for Higher Education amid the COVID19 Pandemic:The Philippine Context. Pedagogical Research, 5(4), (2020), em0063. https://doi.org/10.29333/pr/7947 8




DOI: https://doi.org/10.34001/intelegensia.v9i2.2845

Article Metrics

Abstract view : 366 times
PDF - 232 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Intelegensia : Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Currently this Journal is Indexed by

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.