PENGEMBANGAN MEDIA ANIMASI KOMPUTER UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SD UNGGULAN MUSLIMAT NU KABUPATEN KUDUS
Abstract
ABSTARCT
The success of a learning process influenced by teachers, learning materials, media and student. The problem of this research is developing Media Computer Animation How to improve student learning outcomes in class V Elementery School of Muslimat NU Kudus. Computer animation as a medium of instruction in intermediate teachers deliver the message because the use of this software is more practical, efficient, can be self-learning and also have some educational value, such as: 1) Can be visualized, 2) to overcome the limitations of space and time, 3) Can reduce verbal. This study aims to determine improving student learning outcomes in English language learning. This research uses classroom action research conducted in two cycles. In the first ,which in practice only teachers use classroom action research methods and not using the media increased by 5.4 from the pretest 12.36 and posttest 17.76. Then in the second which in its implementation with a class action research methods and using computer animation media also increase 4.11 from pretest 21 and postest 25.11. As for the observation of the first cycle included into the category of less and the second cycle included good categories
Keyword: learning, outcome, English, computer, animation
ABSTRAK
Keberhasilan suatu proses pembelajaran dipengaruhi oleh guru, materi pembelajaran, media dan siswa. Masalah dalam penelitian ini adalah pengembangan Media Animasi Komputer bagaimana cara meningkatkan hasil belajar siswa di kelas V Sekolah Dasar Muslimat NU Kudus. Animasi komputer sebagai media pengajaran pada guru menengah menyampaikan pesan karena penggunaan software ini lebih praktis, efisien, bisa belajar sendiri dan juga memiliki beberapa nilai edukatif, seperti: 1) dapat divisualisasikan, 2) untuk mengatasi keterbatasan ruang dan waktu, 3) dapat mengurangi verbal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam dua siklus. Pada tahap awal, yang dalam praktiknya hanya guru yang menggunakan metode penelitian tindakan kelas dan tidak menggunakan media meningkat sebesar 5,4 dari pretest 12,36 dan posttest 17,76. Kemudian pada tahap kedua yang diimplementasikan dengan metode penelitian tindakan kelas dan menggunakan media animasi komputer juga meningkat 4,11 dari pretest 21 dan postest 25.11. Sedangkan untuk pengamatan siklus pertama dimasukkan ke dalam kategori kurang dan siklus kedua termasuk kategori bagus.
Kata kunci: belajar, hasil, Inggris, komputer, animasi
The success of a learning process influenced by teachers, learning materials, media and student. The problem of this research is developing Media Computer Animation How to improve student learning outcomes in class V Elementery School of Muslimat NU Kudus. Computer animation as a medium of instruction in intermediate teachers deliver the message because the use of this software is more practical, efficient, can be self-learning and also have some educational value, such as: 1) Can be visualized, 2) to overcome the limitations of space and time, 3) Can reduce verbal. This study aims to determine improving student learning outcomes in English language learning. This research uses classroom action research conducted in two cycles. In the first ,which in practice only teachers use classroom action research methods and not using the media increased by 5.4 from the pretest 12.36 and posttest 17.76. Then in the second which in its implementation with a class action research methods and using computer animation media also increase 4.11 from pretest 21 and postest 25.11. As for the observation of the first cycle included into the category of less and the second cycle included good categories
Keyword: learning, outcome, English, computer, animation
ABSTRAK
Keberhasilan suatu proses pembelajaran dipengaruhi oleh guru, materi pembelajaran, media dan siswa. Masalah dalam penelitian ini adalah pengembangan Media Animasi Komputer bagaimana cara meningkatkan hasil belajar siswa di kelas V Sekolah Dasar Muslimat NU Kudus. Animasi komputer sebagai media pengajaran pada guru menengah menyampaikan pesan karena penggunaan software ini lebih praktis, efisien, bisa belajar sendiri dan juga memiliki beberapa nilai edukatif, seperti: 1) dapat divisualisasikan, 2) untuk mengatasi keterbatasan ruang dan waktu, 3) dapat mengurangi verbal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam dua siklus. Pada tahap awal, yang dalam praktiknya hanya guru yang menggunakan metode penelitian tindakan kelas dan tidak menggunakan media meningkat sebesar 5,4 dari pretest 12,36 dan posttest 17,76. Kemudian pada tahap kedua yang diimplementasikan dengan metode penelitian tindakan kelas dan menggunakan media animasi komputer juga meningkat 4,11 dari pretest 21 dan postest 25.11. Sedangkan untuk pengamatan siklus pertama dimasukkan ke dalam kategori kurang dan siklus kedua termasuk kategori bagus.
Kata kunci: belajar, hasil, Inggris, komputer, animasi
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.34001/jdpt.v8i2.542
Article Metrics
Abstract view : 231 timesPDF - 1361 times
Disprotek Indexed by:
DISPROTEK: Journal of Informatics Engineering, Information Systems, Electrical Engineering, Industrial Engineering, Civil Engineering, and Aquaculture is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.