PLANNING MARKETING STRATEGY FOR INCREASING SALES USING STRENGTH, WEAKNESS, OPPORTUNITIES AND THREATS-IE MATRIX AND QUANTITATIVE STRATEGIC PLANNING MATRIX

Yunita Primasanti, Noor Nailie Azzat, Bima Satria

Abstract


CV Cakra Nusantara is a company engaged in the distribution sector, which cannot be separated from marketing and distribution problems for goods sold to consumers. Some issues include incompetent human resources, high sales turnover, limited unit availability, less strong teamwork, lack of attractive promotional activities, and human resources that have not mastered product knowledge. The need for staple products is constantly increasing every year, the trend of society is still wasteful, the incessant promotion and innovation of competitors, the competitive position in the market is very high, and the economic situation still needs to be fixed. This study aims to determine the strengths and weaknesses from the marketing side and maximize the opportunities owned by combining the SWOT-IE and QSPM methods. Based on the results of an internal environmental analysis, the company's main strengths are relatively cheap product prices and an excellent strategic location, with a score of 0.44444, which can be interpreted as the low price factor and a good distribution system having its strengths for the company. The main opportunities owned by the company are good relations with suppliers from factories and cooperation with new retailers, which are the main opportunities for companies with scores of 0.44 and 0.5. The results of the QSPM matrix analysis obtained alternatives to increase observation of developing markets and increase marketing in product promotion. It is shown by the results of the Total Attractive Score (TAS) of 4.675.

PERENCANAAN STRATEGI PEMASARAN UNTUK PENINGKATAN PENJUALAN DENGAN METODE STRENGTH, WEAKNESS, OPPORTUNITIES AND THREATS-IE MATRIX AND QUANTITATIVE STRATEGIC PLANNING MATRIX

CV Cakra Nusantara merupakan perusahaan yang bergerak dibidang distributor yang tentunya tidak akan lepas dari masalah pemasaran dan penyaluran barang yang akan dijual ke konsumen.Beberapa masalah antara lain: SDM yang kurang kompeten, tingginya turn over sales, ketersediaan unit yang masih terbatas, Team work yang kurang kuat, Kurang melakukan kegiatan promosi yang menarik, sumberdaya manusia belum menguasai produk knowledge. kebutuhan akan produk bahan pokok setiap tahun selalu meningkat, trend masyarakat yang masih konsumtif, gencarnya promosi dan inovasi pesaing, posisi kompetitif dalam pasar sangat tinggi, situasi perekonomian yang masih belum stabil. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kekuatan, kelemahan dari sisi pemasaran dan memaksimalkan peluang yang dimiliki dengan menggunakan kombinasi metode SWOT-IE dan QSPM. Berdasarkan hasil analisis lingkungan internal Kekuatan utama yang dimiliki oleh perusahaan terdapat pada harga produk relatif murah dan Lokasi yang strategis yang baik menjadi kekuatan utama bagi perusahaan dengan skor sebesar 0,44444. Yang dapat diartikan bahwa dari faktor harga yang murah dan system distribusi yang baik memiliki kekuatan tersendiri bagi perusahaan. Sedangkan peluang utama yang dimiliki oleh perusahaan terdapat Hubungan baik dengan pemasok dari pabrik dan Kerjasama dengan retail yang baru menjadi peluang utama bagi perusahaan dengan skor sebesar 0,44 dan 0.5. Hasil analisis matriks QSPM diperoleh alternatif meningkatkan observasi terhadap pasar yang berkembang serta meningkatkan marketing dalam promosi produk. Hal ini ditunjukan dengan hasil Total Attractive Score (TAS) sebesar 4,675.


Keywords


Distribusi; Peluang; Matriks; Distribution; Opportunity; Matrix;

Full Text:

PDF

References


T. Nugroho, Aris. Analisis Strategi Pemasaran Dengan Menggunakan Metode Quantitative Strategic Planing Matrix (QSPM) Pada Usaha Mebel. Jurnal. Santakarya: Wirasindo.2016.

Marta Widian Sari Universitas Putra Indonesia “YPTK” Padang,Volume 1, Issue1, E-ISSN : 2686-4924, P-ISSN : 2686-5246, 2019.

Rahayu Tri Utami1 , Yopy Ratna Dewanti2 , Darmawan3 , Setiawan4 Politeknik LP3I Jakarta, JURNAL ILMIAH PUBLIKA P-ISSN 2337-4446 | E-ISSN 2684- 8295. 2020.

Albertus Daru Dewantoro1 , Aschensio Saogo2 , 12Teknik Industri, Teknik, Universitas Katolik Darma Cendika, Performa: Media Ilmiah Teknik Industri ISSN 1412-8624 (cetak) | ISSN 2620-6412 (online) Vol. 20, No. 1, Hal. 7-13 doi.org/10.20961/performa.20.1.4361,2021.

Waode Jihan Zain Aziez, JURUSAN TEKNIK INDUSTRI FAKULTAS TEKNOLOGI INDUSTRI UNIVERSITAS ISLAM INDONESIA,2020.

Philip Kotler, Gary Armstrong, Dasar-dasar Pemasaran, Jilid I, Teijemahaan, PT. Prenhallindo, Jakarta, Hal 6,1997.

Willian J. Stanton Marius P. Angipora, Dasar-dasar Pemasaran, (Jakarta: PT. Raja Grafindo, 2002

Rizky wahyudi ,“ ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DENGAN MENGGUNAKAN METODE SWOT DAN QSPM PADA PT. SENTRAL PERKASA JAYA,Jurnal JKIE (Journal Knowledge Industrial engineering) Vol 7, No.1, 2020.

Hany Setyorini dkk, “ Analisis Strategi Pemasaran Menggunakan Matriks SWOT dan QSPM (Studi Kasus: Restoran WS Soekarno Hatta Malang)”jurnal teknologi dan manajemen agroindustry 5 (1) Hal 46-53,2017.

Dicki Prayudi dan Restri Yulistria “ Penggunaan Matriks SWOT dan Metode QSPM pada Strategi Pemasaran Jasa Wedding Organizer: Studi Kasus pada UMKM Gosimplywedding Sukabumi Jurnal Maksipreneur Vol 9 No 2, 2020.




DOI: https://doi.org/10.34001/jdpt.v15i1.3977

Article Metrics

Abstract view : 89 times
PDF - 53 times

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Disprotek Indexed by:

1 Google Scholar  2 BASe3 Onsesearch 4 Garuda 5 Sinta 6 Dimensions7 Crossref 8 JurnalStories 9 ROAD 10 ICE11 ORCID  

Visitor Statistics
Web
Analytics Made Easy - StatCounter
Flag Counter

Lisensi Creative Commons

DISPROTEK: Journal of Informatics Engineering, Information Systems, Electrical Engineering, Industrial Engineering, Civil Engineering, and Aquaculture is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.