PRIMITIVE ART CHAIR Of STYLE CHODY PERWUJUDAN SENI SEBAGAI KESATUAN INTEGRAL

Anang Pratama Widiarsa

Abstract


ABSTRACT

M Chody is one of artist that has a talent in an art-work and furniture, especially in Jepara. His creativity is showed of how to elaborate sculpture art by functional work, particularly in furniture. Art element showed involved in form, function, media style and meaning in each of his creations. Characteristic of an art-work was analyzed through some aspects that are analysis of work form, function adhered in work, its style, and meaning beyond his work. Creativity of M. Chody is showed by his skill of how to elaborate a sculpture art by functional work, particularly in a form of furniture, such as chair by primitive style. Idea which emerges in his work was adopted from an embodiment of taon-taon bird in Asmat symbolized masculinity.
Keyword : M. Chody, primitive, art

ABSTRAK

M Chody merupakan salah satu kriyawan yang memiliki talenta di bidang kriya dan furniture, khususnya di Jepara. Kreativitas M. Chody ditunjukkan dengan kemampuannya dalam mengolaborasi seni patung dengan karya fungsional, terutama bentuk- bentuk mebel. Elemen seni yang ditonjolkan meliputi : bentuk, fungsi, gaya media dan makna dalam setiap karya-karyanya. Mengkaji karakteristik seni kriya karya M. Chody melalui beberapa aspek, diantaranya bahasan mengenai bentuk karyanya, fungsi yang melakat dalam karya, gaya yang terdapat dalam karya, dan makna yang tersirat di dalam karyanya. Kreativitas M. Chody ditunjukkan dengan kemampuannya dalam mengolaborasi seni patung dengan karya fungsional, terutama bentuk- bentuk mebel, seperti kursi tamu dengan gaya primitive. Ide yang tertuang dalam karyanya tersebut diadopsi dari perwujudan burung taon- taon di Asmat yang melambangkan kejantanan.

Keyword: M.Chody, primitive art, seni, integral



DOI: https://doi.org/10.34001/jdpt.v6i1.198

Article Metrics

Abstract view : 222 times
Abstrak (PDF) - 58 times full text (pdf) - 863 times



Disprotek Indexed by:

1 Google Scholar  2 BASe3 Onsesearch 4 Garuda 5 Sinta 6 Dimensions7 Crossref 8 JurnalStories 9 ROAD 10 ICE11 ORCID  

Visitor Statistics
Web
Analytics Made Easy - StatCounter
Flag Counter

Lisensi Creative Commons

DISPROTEK: Journal of Informatics Engineering, Information Systems, Electrical Engineering, Industrial Engineering, Civil Engineering, and Aquaculture is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.