STRATEGI PEMASARAN DENGAN PENDEKATAN SWOT
Abstract
Abstract
Economic globalization dan free trade liberalization are signified by hard competition that pushing the companies to increase their productivity and product quality result, that is why we need to analize business management especially marketing strategic,
SWOT (Strength, Weakness, Opportunity and Threath Analysis) analysis tools are consist of SAP (Strategy Advantage Profile) analysis and ETOP (Enviromental Threat Opportunity Profile) analysis, are used to know the company market position in the competition with the same type of companies. And they are used to see what is the exact stategy to stay exist eventhough there are many changes in the external environment.
SAP analysis to Lihardo warnet is placed in secure competition position (Favourable) and ETOP analysis shows that Lihardo warnet Jepara including Speculative Bussines. Combination of those two matrixs in SWOT matrix shows in the investation position. It means that strategy implemented by the company in competition must be renewed, to overcome that condition, the company needs to implement marketing strategy that mostly possible and realistic namely External Expansion Strategy. Key word; SWOT, ETOP, Strategi Pemasaran
Abstraksi
Globalisasi ekonomi dan liberalisasi perdagangan bebas ditandai dengan persaingan yang semakin ketat sehingga mendorong perusahaan untuk meningkatkan produktivitas dan kualitas produk yang dihasilkan, oleh karena itu perlu dilakukan suatu analisis terhadap pengelolaan usaha khususnya strategi pemasaran.
Alat analisis SWOT {Strength, Weakness, Opportunity and Threath Analysis), yang terdiri dari analisis SAP (Strategy Advantage Profile) dan analisis ETOP (Enviromental Threat Opportunity Profile, dilakukan untuk mengetahui posisi pasar perusahaan dalam persaingan dengan perusahaan sejenis yang ada, serta bagaimana strategi yang tepat agar tetap eksis meskipun terjadi perubahan lingkungan eksternal
Berdasarkan analisis SAP Warnet Kampus Jepara terletak pada posisi Persaingan Aman (Favourable) dan analisis ETOP mcmperlihatkan perusahaan Wamet Kampus Jepara termasuk dalam Usaha Spckulatif (Speculative Bussines). Kombinasi kedua matriks terscbut dalam matriks SWOT menunjukkan berada pada Posisi Investasi. Hal ini berarti strategi yang diterapkan perusahaan dalam persaingan perlu diperbaharui, untuk mengatasi kondisi tersebut maka perusahaan perlu menerapkan strategi pemasaran yang paling memungkinkan dan realistis yaitu Strategi Ekspansi Eksternal.
Kata kunci: SWOT, ETOP, Strategi Pemasaran
DOI: https://doi.org/10.34001/jdeb.v4i1.72
Article Metrics
Abstract view : 798 timesAbstract - 94 times Full Text - 428 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
We are Proud Member of Aliansi Pengelola Jurnal Ekonomi & Bisnis Indonesia
Currently this Journal is Indexed by
Journal Dinamika Ekonomi & Bisnis is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.