Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan Prototipe E-Modul Interaktif Melalui Book Creator bagi Guru SD di Lembaga Pendidikan Maarif NU Kota Surabaya

Syamsul Ghufron, Nafiah Nafiah, Suharmono Kasiyun, Afib Rulyansah, Rudi Umar Susanto

Abstract


In general, elementary schools in the Maarif NU Educational Institution in Surabaya City do not have IT-based learning laboratories so that learning is always carried out in class. In addition, learning is still dominant using conventional media, namely blackboards and books, rarely using computer media. This happens because of the lack of teachers who understand the creation and use of computer-based learning media. Therefore, in an effort to utilize technology in learning, it is necessary to hold training on making e-modules with Book Creator. The methods for implementing this activity are as follows: field observations, analyze partner needs and offer solutions, make system designs, create materials related to interactive and interesting e-modules through book creators, carry out training and assistance in accordance with the title of community service, and conduct evaluation and reflection activities. This service activity was considered very successful. This success can be seen from the analysis of partner needs and the results of the t-test which show a significant value of the participants' competence before and after participating in the training. Thus, it can be concluded that this training and mentoring activity succeeded in increasing the digital literacy skills of the training participants.

Keywords


training and mentoring; interactive e-module prototype; book creator

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. dkk. (2020). Pembelajaran Online Berbasis Proyek Salah Satu Solusi Kegiatan Belajar Mengajar di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(1), 64–70.

Anjarwati, A. A. (2021). Penyusunan E-Modul Sistem Imun Kelas XI Berbasis Potensi Alam Lokal Menggunakan Aplikasi Book Creator pada Pembelajaran Daring. Prosiding SNST Ke-11 Tahun 2021 Fakultas Teknik Universitas Wahid Hasyim, 115–121.

Aprillianti, P., & Wiratsiwi, W. (2021). Pengembangan E-Book dengan Aplikasi Book Creator pada Materi Bangun Ruang untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. 6(1), 80–88.

Darmawan, D. (2011). Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Diana, S., Sianipar, S., Harianja, R., Prestasi, M. B., Letjend, J., Ginting, J., Medan, N., & Diana, S. (2022). Pelatihan Media Pembelajaran Book Creator kepada Guru-Guru PAUD Yabes Medan. 382–388.

Fitra, A., Utami, Y., & Sitorus, M. (2019). Pemanfaatan Aplikasi Microsoft Mathematics terhadap Hasil Belajar Siswa SMP Kemala Bhayangkari 1 Medan. 3(3), 3–6. http://e-jurnal.pelitanusantara.ac.id/index.php/mantik/article/view/564

Fitra, A., Sianturi, F. A., Pangabean, E., & ... (2021). Pelatihan Dan Pendampingan Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Secara Daring Bagi Siswa SMP. Jurnal Altifani Penelitian …, 1(3), 156–167. https://doi.org/10.25008/altifani.v1i3.154

Gikas, J., & Grant, M. M. (2013). Mobile Computing Devices in Higher Education: Student Perspectives on Learning with Cellphones, Smartphones & Cocial Media. Internet and Higher Education. Vol. 19 Pages 18-26.

Herawati, N. S. and Muhtadi, A. (2018). Pengembangan Modul Elektronik (E-Modul) Interaktif pada Mata Pelajaran Kimia Kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2), 180– 191.

Hidayati, A., & Astuti, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Kata Bergambar Berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(2), 153–164.

Lestari, I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Padang: Akademika Permata.

Nurseto, T. (2011). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1).

Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Puspitasari, V. dkk. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Model Diferensiasi Menggunakan Book Creator untuk Pembelajaran BIPA di Kelas yang Memiliki Kemampuan Beragam. Education And Development, 8(4), 310–310.

Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar Di Banjarnegara. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 7(2).

Sani, A. R. (2017). Pembelajaran Saintifik unruk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Santosa, A. dkk. (2017). Pengembangan E-Modul Berbasis Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Mata Pelajaran Administrasi Jaringan Kelas XII Teknik Komputer dan Jaringan di SMK TI Bali Global Singaraja. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika, 6(1), 62–72.

Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 3134.

Trianto. (2017). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Wena, M. (2016). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Widyasmi, A. dkk. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring IPA SMP Menggunakan Bookcreator dan Evaluasi Educandy mengenai Materi Suhu dan Kalor. Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 1(24), 33–41.

Zhang, et al. (2004). Can E-Learning Replace Classroom Learning? Communications of the ACM, 47(5).




DOI: https://doi.org/10.34001/jdc.v7i2.3873

Article Metrics

Abstract view : 153 times
PDF - 115 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

We are Proud Member of Asosiasi Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat
AJPKM


Web
Analytics Made Easy - StatCounter

View My Stats

Free counters!

Creative Commons License
Journal of Dedicators Community is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Currently this Journal is Indexed by

JournalStories Main logo

7 moraref1 Google Scholar3 Garuda4 Onsesearch5 BASe7 moraref